Інклюзивні класи: топ питань від учителів
Інклюзивне навчання в українській школі набирає обертів. За роботу в інклюзивних класах учителі отримують надбавку в граничному розмірі 20%. Але, як виявляється, не завжди. Чому так стається і що варто знати, якщо ви працюєте в інклюзивному класі? Проєкт Прошколу відповідає на найпопулярніші питання вчителів.
1. Як практичному психологу отримати доплату за корекційні заняття?
Роботу штатного психолога в інклюзивних класах підтверджують акти приймання проведених корекційно-розвиткових занять. На жаль, необхідно трохи бюрократії, аби отримати свої кошти. Тому, якщо раптом вам відмовили у відповідних виплатах, не зволікайте та звертайтеся до бухгалтерії, а якщо відповіді не отримаєте – до голови ОТГ чи відділу освіти, якому підпорядковується ваша школа.
2. Скільки годин може мати логопед у класі з інклюзією?
Максимальної кількості годин (занять) немає. Звісно, вона не має перевищувати 40 робочих годин на тиждень, що визначено трудовим законодавством.
Проте визначено розмір ставки – її регулює Інструкція № 102 (пункт 64), за якою “ставки заробітної плати учителям-логопедам, учителям-дефектологам, практичним психологам спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) виплачуються за 3 години педагогічної (викладацької) роботи на день (18 годин на тиждень)”. Ставка 18 годин актуальна і для логопеда у звичайній школі.
3. За яким тарифним розрядом нараховують зарплатню асистенту вчителя інклюзивного класу?
Посаду асистента вчителя впровадив Закон України “Про освіту”. Але тарифні розряди вчителів визначають Типове положення про атестацію педагогічних працівників та Інструкція № 102. Вони, на жаль, поки не приведені у відповідність до змін закону. У цих документах посади асистента вчителя немає. Тому присвоїти якусь категорію неможливо.
Поки що просто немає асистента вчителя першої або вищої кваліфікаційної категорії. Саме через це зарплатню асистентам нараховують за мінімальним тарифним розрядом.
4. Чи можуть батьки учнів впливати на виключення чи переведення дитини, яка, на їхню думку, заважає проводити уроки через діагноз, на індивідуальне навчання?
Звісно, ні. Як саме буде навчатися дитина, вирішують виключно її батьки. Окрім того, наявність інвалідності чи будь-який інший діагноз не є підставою для якоїсь форми навчання. ІРЦ у своєму висновку рекомендує форму навчання, але останнє слово – за батьками. Новий закон “Про повну середню освіту” закріплюють право батьків вирішувати, де саме і як вчитися їхній дитині. Ані заяви вчителів, ані інших батьків не можуть цього права порушити.
5. Скільки годин має працювати асистент учителя?
Не варто плутати педагогічне навантаження та робочі години. Педагогічне навантаження асистента вчителя – 25 годин на тиждень. Але в Україні немає робочого тижня у 25 годин. За законодавством, він складає 40 годин. Саме тому питання, як працювати асистенту вчитлея, якщо в учнів ще йдуть уроки, а його час уже скінчився, має просту відповідь. Асистент учителя, окрім безпосередньої роботи з дітьми, повинен готуватися до занять. А отже – його повний робочий час, а не лише навантаження, має визначати індивідуальний робочий план.
6. Чи мають право батьки вимагати конфіденційності від учителя інклюзивного класу?
Якщо говорити про законодавство, то батьки учнів чи самі учні закладу дають згоду на обробку персональних даних. Інакше вчитель та спеціалісти просто не можуть провести комплексне оцінювання учня. У документі, що підписують батьки, має бути окреслена мета збору персональних даних та зазначено, чи передбачається передача цих даних третім особами та в яких випадках.
7. Як нараховують надбавку за роботу в інклюзивних класах та хто встановлює її розмір?
Надбавку вчителі отримують виключно за години роботи в інклюзивних класах чи групах.
Конкретний розмір доплати встановлює керівник школи. Він враховує кількість учнів з особливими освітніми потребами у класі, складність порушення розвитку дітей, рівень відповідальності та обсяг роботи кожного працівника, який працює з цими дітьми.
Важливо: якщо вам не хочуть оплачувати ці години, ви можете написати звернення в Державну службу якості освіти.
8. Якщо учня зарахували до класу посеред навчального року, чи може вчитель отримувати доплату за нього?
Навіть якщо дитину зарахували до класу вже після того, як школа затвердила тарифікацію, учитель має отримати доплату. Незалежно від того, чи встигли призначити асистента вчителя, чи ні. Головне – аби школа мала наказ, що цей клас є інклюзивним.
9. Чи може вчитель ГПД отримувати доплату, якщо групу відвідує учень з інвалідністю?
Усе залежить від того, чи відкрито офіційно інклюзивну групу подовженого дня для дитини з особливими освітніми потребами. Якщо дитина просто відвідує звичайну групу, то жодної доплати немає. Наприклад, якщо батьки не подавали заяви. Якщо ж школа створила інклюзивну групу подовженого дня, то вчитель має отримувати доплату.
10. Як бути класному керівнику – чи йому є надбавка за роботу в інклюзивному класі?
На жаль, класний керівник не отримує доплат за роботу в інклюзивному класі. Лише тоді, коли він проводить заняття.
Юлія Бровінська, засновниця проєкту безкоштовної онлайн-консультації вчителів Прошколу