Менше домашніх завдань, інша їжа в їдальнях та двері у вбиральнях: як мають змінитися школи з 2021 році
1 січня цього року в Україні набрав чинності Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти. Документ вносить низку змін в організацію освітнього простору та загалом покликаний дати змогу школам ефективніше адаптувати середовище за концепцією Нової української школи.
Про це на своєму сайті повідомляє Державна служба якості освіти.
Зокрема тепер в класах допускаються різні варіанти розміщення парт, розширюються можливості оформлення приміщень, першим та другим класам рекомендується відмовитись від домашніх завдань (для учнів 10-11-х класів – скоротити час на їх виконання з чотирьох до двох годин).
Також у Санрегламенті прописано вимоги до туалетних кімнат: відтепер вони мають бути виключно всередині приміщення, а всі кабінки бути з дверима, які зачиняються зсередини.
Щодо харчування, то, наприклад, у шкільному буфеті забороняється ціла низка продуктів (з підвищеним вмістом цукру, вироби з кремом тощо), а ще можлива організація безглютенового та безлактозного харчування.
Окрему увагу приділено безпеці в школі та на її території (наприклад, наявність паркану), організації простору для занять спортом. Також прописано, що якщо старі правила дозволяли залучати учнів для прибирання приміщень, то тепер такого не буде: діти прибиратимуть сміття лише за собою та будуть стежити за чистотою лише власного робочого місця.
Детальніше з особливостями нового Санрегламенту можна ознайомитися нижче:
Організація простору в класах
Зазначено, що Державні санітарні правила від 2001 року не передбачали адаптацію простору в навчальних кабінетах, закладену в ідеї Нової української школи. Відтак директори та вчителі скаржились на суперечність між санітарними вимогами щодо фронтального розміщення парт у класі та потребою змінювати їх розташування для групової роботи учнів.
Санітарний регламент знімає це обмеження та допускає кругове або інше розміщення робочих столів учнів за умови забезпечення достатнього рівня освітленості робочих місць учнів.
Тобто вчитель може без застережень керувати середовищем у класі, а вимоги щодо дотримання мінімальних відстаней між партами та стінами класу стосуються лише фронтального (рядами) розміщення робочих місць учнів.
Середовище для дітей
Відтепер немає обмежень щодо оформлення та використання середовища школи та її навчальних приміщень. Немає заборон, які обмежують у дизайні та застосуванні сучасних підходів до оформлення освітнього середовища. Головна вимога – використання безпечних для здоров’я дітей матеріалів.
Також тепер допускаються яскраві елементи у кольоровій гамі стелі, стін та меблів. Вчителі можуть використовувати стіни також для демонстрації учнівських робіт, оформлювати інформаційні куточки, виставки та інші експозиції (підстав забороняти це немає), “аби якомога ефективніше облаштовувати простір навчальних кабінетів та створювати мотивуюче для учнів середовище”.
Передбачено й можливість обладнання у початковій школі ігрових осередків та місць для відпочинку дітей з килимами для сидіння та гри, кріслами або подушками з м’яким покриттям.
Навчальне навантаження та домашні завдання
Санітарний регламент встановлює, що заняття мають розпочинатися не раніше 8:00, а для другої зміни не пізніше 14:00, та чітко регламентує граничну кількість годин навчальних занять на тиждень для учнів кожного класу.
Новий документ дає можливість організовувати школу повного дня приватним та корпоративним закладам. Умовою є створення умов для відпочинку учнів, 3-4-разове харчування, медичний та психологічний супровід освітнього процесу, дотримання вимог Санрегламенту щодо тривалості занять і перерв, чергування видів діяльності та занять.
У новому документі рекомендується відмовитись від домашніх завдань для учнів 1-2 класів, при цьому для учнів 10-11 класів час виконання завдань для домашньої роботи не має перевищувати двох години (раніше було чотири).
“Щодо організації другої зміни, враховуючи вікові особливості учнів молодшої школи, передбачено норму, за якою учні 1-4 класів мають навчатися лише в першу зміну” – зазначено у повідомленні.
Туалетні кімнати та питання гідності
Санрегламент не передбачає жодних інших туалетів, окрім внутрішніх. Туалетні кімнати мають бути із підведеною холодною та гарячою водою, зі встановленими диспенсерами з рідким милом та паперовими рушниками.
Забезпечення приватності учнів є умовою при облаштуванні шкільних вбиралень. Відтепер обов’язковими є двері в туалетних кабінках, що зачиняються зсередини, а перегородки між кабінками мають бути непрозорими на противагу “екранам”, передбаченим у ДСанПіНах (Державні санітарні правила і норми влаштування утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу).
В Санрегламенті відведена увага й питанню облаштування окремих туалетних кімнат для працівників закладу освіти.
Харчування і питний режим
Особлива увага у Санрегламенті приділена контролю за вживанням в школах цукру та солі. Зокрема, у шкільному буфеті заборонені кондитерські вироби із підвищеним вмістом цукрів, морозиво, вироби з кремом та харчові концентрати, газовані напої (солодкі, енергетики), кава і кавові напої, снеки з високим вмістом солі, синтетичних барвників, підсолоджувачів та підсилювачів смаку.
Передбачено можливість забезпечувати харчування для учнів з особливими дієтичними потребами (безглютенове, безлактозне харчування).
Окрім того, якщо раніше йшлося про забезпечення питної води під час прийому їжі, то тепер Санітарний регламент передбачає доступ дитини до питної води протягом усього періоду перебування у школі. Це можуть бути кулери із питною водою у класах та інших приміщеннях школи, фасована вода в індивідуальних пляшечках, додатково фільтрована за допомогою спеціальних установок вода із господарсько-питного водогону.
Безпека у школі
Санітарний регламент містить більш жорсткі вимоги щодо безпеки дітей у школі та на її території. Зокрема, йдеться про наявність паркану навколо всієї території школи для унеможливлення несанкціонованого входу або заїзду.
“Подібна вимога була й раніше, однак допускались огорожі із зелених насаджень у випадках, коли школа розміщувалась всередині житлового кварталу. Відтепер ця норма не діє, однак зникає і низка вимог щодо висаджування дерев, забезпечення відстані від автозаправок та доріг, виконати які часто було неможливо. Для стоянки автомобілів дозволено використовувати виключно господарську зону” – йдеться у повідомленні.
Спорт у школі
Зазначено, що оновлені вимоги до організації простору для занять спортом адаптовані до змін у навчальних програмах з фізкультури і більше не обмежуватимуть заклади.
Відтепер у Санрегламенті йдеться лише про вимогу твердого покриття на спортивних майданчиках, а футбольне поле має мати трав’яне або штучне покриття.
Детальні вимоги щодо метання спортивних снарядів, використання дренажу та оббивання гумою бортів для стрибків – скасовано. Разом з тим, майданчики для учнів 1-4 класів повинні мати тіньові навіси або альтанки та фізкультурно-спортивне обладнання, що відповідає віковим особливостям учнів.
Прибирання класів та “самообслуговування”
У новому Санрегламенті немає розгорнутого розділу про санітарно-гігієнічне виховання дітей, яке передбачало раціональний режим дня, гігієну розумової роботи школярів, гігієну трудового навчання, статеве виховання, громадську і особисту гігієну, формуванням якого мали займатися батьки, вчителі та медичний персонал.
“Старий регламент передбачав, що учні можуть самостійно прибирати класи, кабінети й лабораторії, і називав це “самообслуговуванням”. У новому документі самообслуговування також фігурує, однак воно означає лише прибирання за собою сміття та тримання свого робочого місця у чистоті”.
Санітарний регламент дозволяє залучати учнів 5-11 (12) класів лише до поливу рослин та вологого прибирання поверхонь (без миття підлоги та вікон і використання мийних та дезінфікувальних засобів). Відбуватись це має за участі вчителів або медичних працівників, а тривалість самообслуговування не має перевищувати однієї години на тиждень.
—
Зазначено, що Санрегламент зберігає низку вимог, що були передбачені ДСанПіН (Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу).
Відтепер під час інституційних аудитів відбуватиметься вивчення освітнього середовища школи з огляду на його відповідність вимогам Санрегламенту.
“Також педагогічні колективи мають врахувати зміни, здійснюючи самооцінювання освітнього та управлінського процесів у школі. Тому методичні рекомендації щодо розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти «Абетка для директора» очікувано вийдуть у новій редакції” – йдеться у повідомленні.